Några klipp från årets Polarpris-utdelning i Konserthuset. Min roll i vanlig ordning var att designa och skruva ljud i ljudbussen till TV. I vanlig ordning har Maestro Hans Ek skrivit fantastiska arrangemang.
Ljudupplägget på Polarpriset handlar om att dela in låtarna och arrangemangen i tre olika ljudideal: De rent klassiska, de vanliga pop-låtarna och det tredje facket som innebär att båda världarna ska få plats. Det som skiljer dessa åt är i huvudsak hur det mickas. För de rent klassiska verken väljer vi en mer traditionell akustisk mickning med ett eller flera par rundtagande mikrofoner, allt beroende på hur de olika instrumentgrupperna sitter på scenen. Om det t.ex. ska spelas en Händel-aria vill man inte höra 30 närmickade stråkar, då önskar man det mjuka soundet som man får med ett par mikrofoner på ett högt stativ ovanför dirigenten. Mitt val av mikrofon för detta ändamål är Neumann KM-130.
I de verk där kompgruppen medverkar, särskilt trummorna, då måste alla instrument (stråkar, träblås, brass, slagverk, harpa) mickas med en separat mik. Då är mickarna som sitter ovanför dirigenten helt oanvändbara pga allt läckage som uppstår från de starkaste komp-instrumenten.
Leave a Reply